Wednesday, June 29, 2011

Hidup Ku Kini


salam.buat semua-semua terutamanya sahabat yang selalu bersama-sama didalam susah dan senang berjuang untuk menegakan agama Allah dari sudut usha dunia dan akhirat.

huhhh..dah dekat sebulan lebih tak menulis dalm blog ni,rindu rasa..inagat lagi haritu pas siap2 exam blik kampung 5 mei 2011,tarikh keramat jugak lah tu sebab 3 taun duduk belajar kat kedah.Allhamdulillah lepas keputusan keluar hari tu maka habislah cerita pengajian dgree kat negeri jelapang padi tu..

ermm pengalaman kat sana macam2,apatah lagi dengan kawan-kawan rapat serumah dari zaman diploma hingga dgree.terima kasih buat korang semua faizul,yassar,alak, ed, n pian..untuk faizul selamat masuk ke alam baru selamat pengantin baru n cepat-cepatlah bagi hj Kesah timang cucu..hahaha..pastu buat pian takziah atas kematian ayah nya.Allahyarham Yuob bin Md Ripin.semoga dicucuri rahmat..amin.

pasal result peksa,boleh lah dkatakan tak berapa percaya, sebab sem lepas lah kira sem yang palin banyak program dan kerja dan paling banyak isu.pepun Alhamdulillah Allah bagi apa yang kita ushakan n Allah akan kenangkan pegorbanan kita untuk agama dan masyarakat islam.bila natijah kuor ada sahabat-sahabat yang suruh amik je kesempatan buat PHD terus,akak n mak pun ada bge cadangan.maklumlah benda ni peluang dan rezeki.Tapi bila ditanyakan kat hati kecil ni,hati ni kata ,takpe bro, relax dulu nanti sambung n sekarang kerja dulu.hehehe..insyallah niat memng nak sambung tapi nantilah mungkin belum masa yang sesuai dan ada sebab tertentu.


(Nilah bilik aku,terlalu cantik buat budak2 bru nak belajar..mekasih bos..hehe)

lepas seminggu sampi umah, tanggal 9 hb Mei adalah hari pertama aku masuk kerja,kerja di firma guaman akak (Tetuan Eidah Sulaiman& Co) ..Alhamdulillah mula-mula memang lah tak nmpak punca, tapi ni dah dekat msauk 2 bulan dah nmpak lah punca-puncinya..hehe.mudah-mudahan dipermudahkan semua-semua.insyallah kalo tak ada aral melintang bulan 10 ni akan ada exam untuk Tauliah Peguam Syarie Negeri Johor.so, buat sahabat-sahabat doakanlah apa yang terbaik ye..cepat dapat tauliah, cepat jadi peguam n leh lah mula fikir nak memanjangkan masa depan n memanjangkan zuriat..hehe.insyallah

Lagi satu buat teman-teman n ustaz-ustaz Pemuda kawasan Muar, insyallah ana akan tetap bersama waloupun kadang-kadang sampi usrah lambat sikit.maklumlah kuor opis dah pkul 6 sampi umah 6 suku.pepun tu bukan alasan yang penting kita kena berjuang..bukan hanya nak tumbangkan pihak lawan tapi matlamat utama nak membantu menegakkan islam dan membantu masyrakat yang kurang faham akan islam agar sama-sama dengan kita dan tak lupa membantu diri ni ke arah yang lebih baik..amin

(ni teman punya opis ujung minggu,yang ni tak ada econ..memang gelap lah sikit kulit.ni tak banyak lage barang sebb bos tak bge bwak kuor banyak sangt nanti cepat sangat jadi kaya..hehe kat kedai banyak)

apa lagi ek?? hah lagi satu buat sahabat yang nak beli kurma n keropok Patani dan macam-macam lagilah barang produk muslim hubungi-hubungilah teman disini.insyallah harga boleh runding atau call talian 019-2183465 (Sarahira enterprise)...waloupun hanya jadi pekerja hari minggu dipasar tani n ditapak ceramah tapi insyallah harga memang tip top n boleh nego..haha.selalu teringat pesan Dr Faraid Ali Jalbat.dia kata kamu meniaga dapat 9/10 rezeki dan dalam pada tu kalo kamu bekerja dengan orang lain kamu akan dapat 1/10.natijahnya sape buat busnes dan bekerja dia akan dapat 10/10 rezeki..insyallah..

ok lah.dah siap dah rasanya taqwim 2 bulan lepas diceritakan.so jangan lupa 9 julai ni.sama-sama meramaikanya..ok.salam ukhwah dan seribu kemaafan.salam israk mikraj dalam sama-sama kita menghayatinya.wassalam.

Golongan Umat Islam


SABDA RASULULLAH S.A.W. MENGENAI GOLONGAN UMAT ISLAM

Dalam sejarah Islam telah tercatat bahawasanya ada beberapa firqah (golongan) dalam lingkungan umat Islam, yang antara satu sama lain amat jelas dan nyata perbezaannya.

Sesiapa yang membaca kitab-kitab Usuluddin akan mendapati di dalamnya beberapa firqah-firqah. Antaranya ialah Ahlussunnah wal Jama’ah, Mu’tazilah, Qadariyah, Jabariyah, Syiah, Mujassimah, Bahaiyah, Ahmadiyah dan sebagainya.

Banyak hadith-hadith yang membicarakan akan adanya firqah-firqah yang berselisihan fahaman sesama umat Islam.


Hadith pertama

Sabda Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wa sallam:

“Maka bahawasanya sesiapa yang hidup (lama) selepasku daripada kalangan kamu, nescaya akan melihat perselisihan (fahaman) yang banyak. Ketika itu pegang teguhlah Sunnahku dan Khalifah ar-Rasyidin yang diberi hidayah.Berpegang teguhlah dan gigitlah dengan gerahammu.”
[Hadith riwayat Imam Abu Daud dan lain-lain. Lihat sunan Abu Daud m/s 201]

Hadith kedua

Sabda Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wa sallam :

“Akan ada dalam lingkungan umatku 30 orang pembohong dan mendakwa bahawa dia adalah Nabi. Aku adalah Nabi penutup, tidak ada lagi Nabi sesudahku”.
[Hadith riwayat Tirmidzi. Lihat Sahih Tirmidzi juzu’ 9 m/s 63]


Hadith ketiga

Sabda Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wa sallam :
“Ada dua firqah dari umatku yang pada hakikatnya mereka tiada sangkut paut dengan Islam, iaitu kaum Murji’ah dan Qadariyah”.
[Hadith riwayat Imam Tirmidzi.]


Hadith keempat

Daripada Hudzaifah r.a., beliau berkata : Telah bersabda Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wa sallam :

“Bagi tiap-tiap umat ada majusinya, dan majusi umat aku adalah orang yang mengingkari takdir. Kalau mereka mati jangan hadir pengkebumiannya dan kalau mereka sakit jangan dijenguk. Mereka adalah kelompok dajjal. Memang Allah berhak memasukkan mereka dalam kelompok dajjal.”
[Hadith riwayat Abu Daud, Sunan Abu Daud]


Hadith kelima

Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Telah berfirqah orang yahudi diatas 71 firqah dan orang nashara seperti itu juga, dan akan berfirqah umatku diatas 73 firqah”
[Hadith riwayat Imam Tirmidzi.]


Hadith keenam

Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Bahawasanya Bani Israil telah berfirqah sebanyak 72 millah (firqah) dan akan berfirqah umatku sebanyak 73 firqah, semuanya masuk neraka kecuali satu.”
Sahabat-sahabat mendengar ucapan ini bertanya: “Siapakah yang satu itu Ya Rasulullah?”

Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam menjawab:

“Yang satu itu ialah orang yang berpegang (beri’tiqad) sebagai peganganku (I’tiqadku) dan pegangan sahabat-sahabatku”.
[Hadith riwayat Imam Tirmidzi]


Hadith ketujuh

Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Demi Tuhan Yang Memegang jiwa Muhammad ditangan(kuasa) Nya, akan berfirqah umatku sebanyak 73 firqah yang satu masuk syurga dan yang lain masuk neraka”.

Bertanya para sahabat:
“Siapakah firqah (yang tidak masuk neraka) itu Ya Rasulullah?”

Rasulullah menjawab sollallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,
“Ahlussunnah wal Jama’ah”.
[Hadith riwayat Imam Thabrani]


Hadith kelapan

Rasulullah sollallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Akan ada segolongan dari umatku yang tetap diatas kebenaran sampai hari kiamat dan mereka tetap atas kebenaran itu”.
[Hadith Sahih riwayat Bukhari]

dari: