Thursday, February 25, 2010

Kasih Mu Ya RASULULLAH



assalamu'alaikum

Sahabat dan sahabiah semua,

....emel inie merupakan kisah benar yang
dialami oleh salah seorang student.


Tarikh: Sun, 7 Jan 2007

Daripada: "cinta muhammad" <>

Subjek: Rindu Rasul....

assalamu'alaikum warahmatullah. ..

us, maaf lambt send lg. biiznillah jua...mudah2 dapat natijah ygb baik dr cerita benar ni.

Dgn Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

YaAllah, lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg di pilih Allah utk berjumpa Nabi SallaLahu'alaihiwas allam melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427 H bersamaan 10 August, 2006.

Nama yg dipilih oleh ayah beliau Syamimi yg bermaksud 'kesayanganku' , gelar Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah-mudahan suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah SallaLahu'alaihiwas allam. AlhamduliLlah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.

AlhamduliLlah, Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas di dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk habis menghafal 30 juzuk KalamuLlah ketika di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah beliau yang mengharapkan ada di kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik-adik, SubhanaLlah. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi' dgn ustaz di sebelah rumahnya di sana . Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ana InsyaAllah.

Akak ni memang di uji dengan sakit yg tak tau apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti di tikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sudah sakit d bahagian lutut sejak 8 tahun lalu yg x pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tau. Dh lama dia tak daya ke kelas sebab sakitnya membuatkan dia tak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga susut badannya hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu' 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu' itu di jaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.

Hari-hari yang di laluinya beliau penuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus-terusan menyakitinya. Diceritakan makhluk-makhluk tu akan mengganggunya terutama waktu sebelum subuh, waktu zuhur dan waktu maghrib. Beliau dah banyak berubat di merata tempat, di negeri kelahirannya, berjumpa doktor-doktor pakar, dengan ulama' yg faqih dalam ilmu perubatan islam sendiri dan akhir sekali dengan sorang lecturer di sini tapi beliau hanya mampu bertahan. Ustaz pesan, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi khamis tu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab dah lama tak mampu ke kelas. Beliau bangun kira-kira jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg di gagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu' dgn memapah dinding dan apa yg mampu membantu beliau berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Masa tu beliau dh tak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja d bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di bahagian depan bilik. Waktu tu, di sebabkan sakit yg mungkin dah tak tanggung, dengan spontan beliau niatkan, "Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd RasuluLlah SallaLlahu'alaihiwa sallam sendiri".

Kemudian beliau pengsan. Sahabat-sahabat sebilik mengangkat beliau ke dalam bilik dan di baringkan di sana . Waktu tu, sahabat-sahabat dah forward message pd kawan-kawan yg lain agar bacakan surah Yasin sbb beliau dah nampak nazak. Semua dah sedia dgn nombor-nombor ahli keluarga beliau utk di hubungi kiranya apa-apa berlaku dengan izin Allah. Kira-kira jam 11 pagi, beliau tidur dgn tenang dalam waktu qoilulah, dalam tidur beliau, beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya di qiam seperti dalam solat di tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

Tiba-tiba datang seorang HambaAllah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira-kira 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanaLlah, indah sekali, tak dapat nak di gambarkan. Beliau tertanya-tanya, siapa orang ni, cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Di rasakan seluruh kesengsaraan yg di tanggung selama ini lenyap begitu saja. Kemudian, HambaAllah itu mengatakan, "Assalamu'alaikum, Ana RasuluLlah". SubhanaLlah, baginda Nabi rupanya. Nabi memakai jubah putih dan kain serban Nabi berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan "Enti fil masjidi", -'sekarang enti(kamu) berada di masjidku, Masjid Nabawi'-. Allahuakbar.

Kemudian Baginda Nabi SallaLahu'alaihiwas allam berkata: QalAllahuta' ala; "InnaAllahama' assobirin" , - sungguhnya Allah bersama orang-orang yg sabar'. Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan KalamuLlah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh 'alam. SememangNya Baginda sebaik-baik kejadian dan di ciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (in lughatul 'arabiyah, tp kami terjemahkan) , "Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati enti, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana". Ketika Nabi sebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya 'Ya Allah, Baginda kenal ummat Baginda'. Ya RasuluLlah.. . Waktu tu, di rasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan, "Sampaikan salamku buat sahabat-sahabat seperjuangan Islam, insyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti". Lepas tu Nabi kita lafazkan, "Ummati.., ummati.., ummati...", dan beliau nampak Nabi menangis dan beberapa titisan airmata Nabi yg suci mengalir utk ummat Baginda. Kemudian Baginda Nabi pergi. Beliau merintih, "Jgn pergi Ya RasuluLlah", tp Baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi kita yg mulia, Baginda kenal kita dan sentiasa ingat akan ummat Baginda. Beliau katakan tak pasti, apakah baginda menangis kerana rindu kepada ummat baginda, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini atau...xtaulah, waLlahua'lam. ..

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya, beliau d kelilingi oleh kawan-kawan yg terdengar rintihan beliau dalam tidurnya "Jgn pergi Ya RasuluLlah.. .". kemudian beliau pun menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam RasuluLlah buat ummat Baginda, salam dari Nabi sallaLahu'alaihiwas allam. Semua menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang-jarang ingat pada Baginda sedang kita amat terhutang budi pada baginda Nabi. Lebih-lebih lagi kita sedar bahawa syafaat Baginda yg akan kita kejar di akhirat kelak.

Ya Allah, waktu tu, takde kata yg lebih tinggi drpd kalimah AlhamduliLlah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan-insan yg lebih berat di uji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Ketika itu rasa sakit masih menular d tubuhnya Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.

Kemudian usai solat Zuhur, rasa sakit yg beliau tanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa di tikam pada setiap penjuru tubuhnya. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. 'Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ni berbanding nikmat yg Allah dah bagi utk melihat Baginda Nabi SallaLlahu'alaihiwa sallam'.

Kemudian beliau tidur dan terus beliau rasakan berada d tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan "Ya Allah, apa lagi yg nk Engkau bagi buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dgn-Mu Ya Allah...". kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan, "Assalamu'alaikum Ya Syamimi, RasuluLlah SallaLahu'alaihiwas sallam sampaikan salam buatmu. Kami utusan RasuluLlah SAW. "Nahnu khulafa' ar-rasyidin" . Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin 'affan dan Ali". SubhanaLlah, Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga-tiga sahabatnya yg mulia. Beliau nampak, Saidina Abu Bakr, amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah ketegasan, Saidina Uthman memang cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecil orangnya.

Para Sahabat mengatakan "Kami di utuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti.". kemudian keempat-empat sahabat nabi membacakan ayat 102 drpd surah Al-Baqarah yg bermaksud:

" Dan mereka mengikuti apa yg di baca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ' sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir'. Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu)
apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu".

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk-makhluk yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. SubhanaLlah, waktu itu terasa seolah-olah tubuhnya yg sakit dahulu di tukarkan Allah dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg dah lebih setahun di tanggung beliau dgn sabar. Kemudian Saidina Abu Bakr mengatakan, "Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar". Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi.

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus bangun duduk. Kawan-kawan sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun utk duduk dgn mudah . Kemudian sahabat-sahabat sebilik menyuruh beliau bangun berdiri dan AlhamduliLlah dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar bilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh". Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada Allah Subhanahuata' ala. "Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat menjadi hamba-mu yg bersyukur atas ni'mat yang Engkau berikan".

Beliau katakan pada kami, "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Nabi. Akak yang di beri rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengan Nabi. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tp menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita di atas muka bumi Allah ni, maka hidup mesti di teruskan. Sekarang ni hati akak tenang sangat.. Kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik-adik dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yg Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan; "tak rugi kita bersabar..."

Salam pokcik, kaifahal? Ana asif jiddan sbb lmbt send cita ni. Bukan apa, ana tunggu beberapa org sahabat edit. Bimbang ada yg ana tersalah faham sepanjang bersama k.syamimi. Supposely ana bg k.mimi sendiri baca blik, tp segan nk susahkan die. Lagipun ramai yg bertimpa2 pergi tny pengalamn die. Sebenarnya bnyak g kata-kata beliau x sempat ana nk sertakan kt cni. Ni je yg mampu ana usahakan. Kiranya ada apa2 khilaf berbanding drpd pengalaman sebenar beliau, ana mohon ampun pada Allah Subhanahuata' ala. Mudah2an ada manfaatnya pada kita semua, insyaAllah. Selamat menyuburkan cinta pd Nabi SAW buat ikhwah akhawat d bumi anbiya'. Ma'assalamah.


..berderaian air mata mengalir..rindu dirimu Ya RasululLah SAW..

(di copy paste dari blog ustaz anas smart.)

tiada kata2...Nabi Muhammad s.a.w. sangat kasihkan umatnya...tapi umatnya sangat biadap dengannya. Ajarannya dicaci cerca dengan pakaian hak asasi manusia konon, kalamnya didusta dengan laungan hanya pakai al-Quran sahaja, dirinya dirobak rabik dengan tohmahan dan nista hanya kerana buruk lakunya umat Islam...AllahuAkbar! bantulah kami...tiada daya upaya kami melainkan pertolonganMu jua Ya Allah.

Ya Rasulullah! kami cintakan kamu, kami sayang kamu, rela diri ini menjadi galang gantinya...itulah rasanya tapi ku sedar ya Rasulallah! siapa sangat diriku, mohon syafaat dan kekuatan darimu.

Daku hanya umatmu yang sentiasa melakukan kesilapan namun harapan ku agar kamu datangkan syafaat keatasku dan saudara islam yang lain..amin

Selamat Menyambut Hari Kelahiran Rasulullah, semoga dengan adanya sambutan ini akan mendekatkan kita dengan rasulullah dari sudut kita mengenal siapa baginda, kita memahami ajaran baginda dan kita membanteras golongan yang membuat pembohongan atas baginda...Insyaallah.

Akan Terjadi Orang yang Mencintai Lima Perkara Dan Melupakan 5 Perkara




سيأتي على امتي زمان يحبون الخمس وينسون الخمس . يحبون الدنيا وينسون الأخرة ,و يحبون الحياة وينسون الموت , و يحبون القصور وينسون القبور , و يحبون المال وينسون الحساب ,و يحبون الخلق وينسون الخالق.

Akan datang pada umat ku satu masa dimana mereka mencintai lima perkara dan melupakan lima perkara pula.Mereka mencintai dunia dan melupakan akhirat,mereka mencintai kehidupan dan melupakan kematian,mereka mencintai gedung dan melupakan kubur,mereka mencintai harta benda dan melupakan hisab,mereka mencintai makhluk dan melupakan penciptanya.

Didalam hadis ini,tersirat suatu peringatan dari Rasulullah saw ,akan tibanya satu masa dimana pada waktu itu orang sudah mula mencintai dalam hal-hal yang bersifat keduniaan dan secara tidak langsung mereka lupa dalam mencintai hal-hal yang bersifat keakhiratan padahal seharusnya kita menyedari bahawa hidup ini merupakan perjalanan yang hanya bersifat sementara dalam rangkaian untuk kita menuju ke penghidupan yang hakiki.kehidupan kita ini boleh lah dianggap sebagai seorang musafir yang akan menempuh perjalanan jauh maka dalam masa yang lama dari masa untuk mereka memulakan perjalanan mereka sudah siap sediakan bekalan sebanyak mungkin untuk menjadi bekal dalam perjalanan,dengan adanya bekalan itu sudah pasti dirinya akan dapat mencapai tujuan dengan selamat.sebaliknya sekiranya mereka hanya duduk sahaja tanpa berusha sudah pasti sewaktu dalam perjalanan mereka tadi penuh dengan kesensaraan,penderitaan yang silih berganti akibat tidak adanya bekalan yang sempurna.ini sudah pasti sebab setiap perjalanan memerlukan bekalan.

Sahabat ku kaum muslimin sekalian,

Dunia adalah alam yang fana.ertinya segala yang ada dalam dunia ini akan mengalami kerosakkan dan kehancuran.bukan hanya manusia tetapi semesta alam juga akan hancur ,kebahagiaan ,kemewahan,kegembiraan semuanya akan lenyap tidak ada sesuatu pun yang bernama makhluk di dunia ini akan kekal abadi.akan tetapi semua benda yang tidak abadi ini amatlah disenangi semua manusia.manusia terus mencintai kemewahan,kekayaan dan sebagainya yang terkadang terus terlupa akan pemberi nikmat-nikmat tersebut.Padahal telah pun disebut bahawa dunia ini adalah tempat lintasan sahajadalam rangkaian perjalanan menuju akhirat.

Allah berfirman :

Hai kaumku, Sesungguhnya kehidupan dunia Ini hanyalah kesenangan (sementara) dan Sesungguhnya akhirat Itulah negeri yang kekal. ( Surah Al-Mukmin -39)

Cinta kepada dunia itu boleh terjadi dalam berbagai-bagai bentuk.seorang yang tetap meneruskan tidur setelah masuk waktu solat sehingga habisnya waktu solat mereka juga termasuk dalam golongan yang mencintai dunia,mereka yang membelanjakan hartanya terus kepada keduniaan lalu melupakan tanggunjawabnya dalam member nafkah kepada keluarga juga termasuk dalam golongan yang mencintai dunia.

Oleh sebab begitu halusnya pujukkan dunia yang dapat melupakan akhirat ,sebaiknya haruslah kita berhati-hati dalam setiap tingkah laku kita.Dalam hal ini Allah telah berfirman :

Sesungguhnya janji Allah adalah benar, Maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu, dan jangan (pula) penipu (syaitan) memperdayakan kamu dalam (mentaati) Allah.( Surah Lukman : 33 )

Sahabat sekalian ,

Mati adalah suatu keadaan yang pasti dialami setiap orang,tidak ada seseorang pun yang mampu lari daripada kematian walaupun ianya berusha kuat dalam terus melarikan diri darinya,seolah-olah mati itu tidak akan terjadi ,padahal mati itu datangnya tidak diduga.

Firman Allah swt dalam Surah Al-Akraf : 34


Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu,Maka apabila Telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya.

Dizaman akhir ini sudah termasuk zaman akan terjadi orang-orang yang melupakan mati,mereka terlalu sibuk dan tenggelam dalam kenikmatan hidup seolah-olah hidup mereka itu kekal abadi ,maka mereka akan berbuat seenaknya sendiri dengan mengikut semua kehendak hawa nafsu.

Sahabat siding pembaca sekalian,

Dalam membangun gedung atau rumah-rumah yang besar ,megah tidak pernah sekali pun dilarang oleh agama islam,bahkan lebih baik jika umat islam mempunyai rumah dan gedung-gedung yang indah dan besar.hal ini disenangi oleh rasulullah dan rasul sendiri bangga bila ummahnya semua kaya ,memiliki segala keindahan akan tetapi janganlah kerana rumah indah itu lalu mereka lupa akan rumah terakhir mereka iaitu kubur.

Ketahuilah bahwa kuburan itu merupakan satu tempat permulaan diantara tempat diakhirat.Saidina Utsman bin Affan apabila jalan di kuburan dia berhenti seketika dan menangis,ketika ditanya megapa beliau menangis,beliau menjawab.saya mendengar Rasulullah bersabda : Kubur itu merupakan permulaan dari tempat-tempat di akhirat,apabila orang selamat dari seksa kubur, maka lebih selamat lagi keadaanya seterusnya.

Sabda Rasulullah saw :

القبر اول منزل من منازل الأخرة وأخر منزل من منازل الدنيا

Kubur itu adalah permulaan tempat dari tempat-tempat diakhirat dan tempat terakhir dari tempat-tempat di dunia.

wallahua'lam.