Saturday, June 26, 2010

Forum Ilmiah Ayah bersama Mufti Kerajaan Negeri Johor Sohibus Samahah Ustaz Tahrir

Dewan Besar Sekolah Menengah Arab Loghatul Quran .maaf tak clear gambar

salam semua..selamat malam ,semoga malam ini lebih indah dari malam sebelumnya dan semoga ia membawa lebih banyak perubahan dan menjadikan kita terus berusha memperbanyakkan amalan..insyallah.

Alhamdulillah,segala pujian tanda syukur kepada Ilahi,hampir pukul satu pagi baru ana jejak kan kaki kat rumah,jadi sekadar melepaskan kepenatan setelah baru pulang dari jadi driver ayah ke forum bersama Mufti Johor dan sebelum mata ni terlena dibuai mimpi,suka lah sikit nak berkongsi ilmu atau nak memanjangkan apa yang telah didengar dalam forum tadi.semoga ianya akan memberi sedikit manfaat buat kita semua.seperti syarak mengajar kita ( maka berikanlah peringatan atau nasihat sesungguhnya nasihat tadi memberi manfaat bagi orang yang beriman )

Ayah & Sohibus Samahah Mufti

Tadi yang dikasihi lagi dicintai ayah ana sendiri ustaz Sulaiman bin Sharif telah selesai menjadi ahli panel forum ilmiah bersama Al-Fadhil Sohibus Samahah Ustaz Tahrir bin Dato' haji Shamsuddin ,Mufti Negeri Johor.Forum tersebut bertajuk " Akidah dan Kaitan Dengan Akhlak " Forum ni sebenarnya diadakan sempena jubli emas Sekolah Menengah Agama Arab Loghatul Quran Muar.secara kebetulan diri ni dulu pernah lah mengaji kat situ tapi setaun je masa tingkatan satu,pastu cabut berhenti sebab takut bila tingkatan dua kena duk asrama ..hehe.

ermmm..seterusnya nak kongsi lah sikit apa yang dapat pada malam ni.
antara soalan yang diberi kat ahli panel tentang hubungan Akidah dengan akhlak.
pertamanya ahli panel menerangkan tentang maksud aqidah tu sendiri.
aqidah menurut ajaran ahli sunnah wal jamaah adalah satu Iqtikad atau ikatan dan kalaulah diterjemahkan secara istilah Aqidah merupakan suatu ilmu kepercayaan kita dengan sepenuh hati yang wajin kita pelajari yang mana ilmu itu menyelidik dan mengkaji tentang kepercayaan hati bagaimana hati itu beriman dengan Allah taala iaitu ketuhanan, beriman pada Rasulullah dan seterusnya menyelidik hati untuk percaya dengan perkara samiat (perkara yang hanya didengar) dengan dalil yang yakin sama ada akli dan dalil nakli.ahli panel mengambil daripada buku iktikad ahli sunnah wal jamaah yang dikarang oleh bekas Mufti Sabah.

seterusnya mengenai hubungan akidah dan akhlak ahli panel membawa sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah

لا يزني الزاني حين يزني وهو مؤمن، ولا يسرق السارق حين يسرق وهو مؤمن، ولايشرب الخمر حين يشربها وهو مؤمن

mafhumnya : ( tidak berzina seseorang penzina itu tatkala dia hendak berzina dia dalam keadaan beriman,dan tidak pula seorang pencuri itu mencuri tatkala dia mencuri dia beriman dan tidak pula minum seseorang itu arak tatkala dia hendak meminumnya dia beriman )
ini menunjukkan bahawa iman dan akhlak itu terlalu berkait antara satu sama lain.dan iman juga merupakan benteng atau tunjang utama untuk memandu akhlak seseoarang.

berdasarkan Hadis Nabi mengenai cabang iman ,juga disebut didalam nya sifat atau akhlak yang menjadi sebahagian cabang iman.Sabda Nabi Muhammad yang mafhumnya ( iman itu 67 cabang yang paling tinggi Lailaha illallah dan yang paling rendah menghilangkan sesuatu yang menghalang perjalanan dan malu itu sebahagian daripada iman.)

iman dan akhlak ini juga dikatakan umpama dua tanduk yang mana jika rosak salah satu tanduk maka tak sempurna tanduk tersebut.

Dan akhir penulisan malam ni sebab sy dah mengantuk ,suka nak amik apa yang ahli panel sampaikan tadi mengenai selaku seorang pelajar kita kena usha untuk mendapat kan ilmu,disertai dengan sikap ikhlas dalam mencari ilmu Allah dan berdoa serta tawakkal kepada ilahi.insyallah kita akan diberkati.amin.wallahualam,wassalam



Friday, June 11, 2010

Golongan Yang Paling Banyak Menjadi Penghuni Syurga & Neraka


salam semua-semua..bagi yang mendirikan rumah dan tangga tu selamat pengantin baru diucapkan barakallahu lakuma wa jamaa' bainakumma bilkhir..Amin.
sebelum pergi solat jumaat selepas penat bekerja ni ternampak lah pulak tajuk yang best dan ada bahan untuk dirujuk.sebelum ni asyik cerita tentang wahabi je kan.


Menurut setengah hadis,Rasulullah pernah menjelaskan bahawa majoriti penghuni Syurga Allah adalah terdiri daripada golongan orang mukmin yang miskin dan susahmanakal penghuni-penghuni neraka pula adalah terdiri dari golongan wanita.ini adalah berdasarkan sebuah hadis dimana rasulullah pernah bersabda :

اطلعت على فوجدت اكثر اهلها الفقراء واطلعت على النار فوجدت اكثر اهلها النساء
(hadis Riwayat Bukhari )

Maksudnya :
(Aku perhati atau melihat dalam syurga , maka aku dapati kebanyakkan penghuninya terdiri daripada golongan orang-orang susah,dan aku melihat didalam neraka maka aku dapati kebanyakkan penghuninya ialah golongan perempuan.)


jadi berdasarkan kepada keterangan hadis tersebut,maka jelaslah kepada
kita bahawa golongan orang mukmin yang miskin dan susah adalah merupakan golongan yang paling ramai mendiami syurga Allah.dan golongan miskin ini juga mendahului memasuki Syurga Allah daripada orang kaya,ini dijelaskan dalam sebuah hadis Rasulullah yang membawa maksud :


(Wahai golongan orang susah ! ingatlah aku menyampaikan berita gembira untuk kamu bahawa orang-orang mukmin yang miskin akan memasuki Syurga sebelum orang kaya dengan separuh hari,iaitu lima ratus tahun.)

Berdasarkan hadis yang menyatakan golongan yang paling ramai mendiami neraka Allah adalah golongan wanita.maka seharusnya dan sewajarnya dan sewajibnya kaum wanita perlulah memberi perhatian dan memandang serius mengenai hal ini dan hendaklah cuba berusha supaya membaiki diri daripada semasa kesemasa.

sememangnya begitu mudah bagi golongan hamba seperti kita tidak mengira lelaki dan wanita untuk terjebak dengan dosa terhadap Allah.namun bagi wanita dirinya lebih banyak yang patut dijagai dan dipelihara seperti aurat mereka,pergaulan mereka,kata-kata mereka dan tanggunjawab mereka dalam sama-sama membentuk sesebuah institusi kekeluargaan bersama suami yang tercinta.

Namun seharusnya kita berdoa agar kita sama-sama tetap menjadi hamba yang mnginsafi diri dan cuba beramal dalam kebaikkan dan disertakan dengan amalan saling nasihat menasihati kerana ianya adalah bermanfaat bagi sekalian umat islam..wallahua'lam.


Wednesday, June 9, 2010

Penolakkan Para Ilmuan terhadap Muhammad bin Abdul Wahab


Muhammad bin Abdul Wahab yang mereka-reka atau mengadakan bid’ah itu telah menyampaikan ceramahnya semasa menjadi khatib pada hari jumaat di masjid ad-Dar’iyah dan telah pun menyebut dalam tiap-tiap khutbah atau ceramahnya( sesiapa yang bertawasul dengan nabi Muhammad s.a.w dia telah kufur .Saudaranya bernama As-sheikh sulaiman bin Abdul Wahab ,seorang yang mempunyai bnyak ilmu dan alim sangat tidak setuju dan membangkang apa yang telah dilakukan oleh Muhammad bin abdul wahab.beliau sama sekali tidak mengikut akan apa yang diadakannya .

Pada suatu hari saudaranya as-sheikh Sulaiman telah berkata kepadanya : Berpakah rukun islam wahai Muhammad Bin Abdul Wahhab? Muhammad Bin Abdul Wahhab menjawab : 5.saudaranya berkata lagi: engkau telah menjdaikanya 6 .iaitu sesiapa yang tidak mengikut engkau ,bukanlah ia muslim.inilah rukun ke 6 agama islam menurut kamu.Dan apabila pertelingkahan ini berpanjangan antara dia dan saudaranya maka Muhammad Bin Abdul Wahhab amat takut dan menyuruh agar saudaranya dibunuh,As-sheikh Sulaiman pun berpindah ke Madinah al-Munawwarah dan mengarang satu risalah penolakkan ajaran Muhammad Bin Abdul Wahhab dan mengirimkannya kepada nya namun tidak pun tertegah dari meneruska fahamabya dikalangan masyarakat.selain itu ramai ulama’ mazhab Hanbali mengarang kitab bagi menolak fahaman Muhammad Bin Abdul Wahhab lalu mengirimkan kepadanya,namun tidak juga tertegah dari meneruskan fahamanya.selain itu , Muhammad Bin Abdul Wahhab pernah bercakap kepada seorang lain dengan katanya : ia adalah ketua satu puak yang tidak boleh dikalakan .Dia mengatakan lagi: apakah kata mu sekiranya seorang yang bersifat benar,kuat agamanya dan bersifat amanah yang juga engkau tahu akan kebenaranya,bahawa satu puak yang ramai akan menyerang kamu dan mereka berada dibelakang gunung ini dan kamu menghantar 1000 penunggang kuda untuk melihat kaum itu dibelakang gunung tetapi mereka tidak mempunyai walau seorang pun,bahkan tidak seorang pun yang dating.adakah kamu akan mempercayai yang sorang atau yang 1000?Orang yang berkenaan itu menjawab :saya akan mempercayai yang 1000.sesungguhnya semua ulama’samada yang hiduap atau yang telah meninggal dunia didalam kitan-kitab mereka mendustakan apa yang kamu bawa,jadi kami mempercayai mereka dan membohongkan kamu. Muhammad Bin Abdul Wahhab tidak dapat menjawab.

Pernah terjadi satu kejadiaan,pada suatu ketika yang lain ,seorang lelaki pernah berkata kepadanya : agama yang engkau bawa berhubung atau terpisah? Muhammad Bin Abdul Wahhab menjawab : sehinggakan guru-guruku dan guru-guru kepada guruku hingga 600 tahun semuanya musyrik.lelaki itu berkata kepada Muhammad Bin Abdul Wahhab ,jika begitu agama engkau terpisah dan tidak mempunyai hubungan. Daripada siapakah engkau mengambilnya? Jawabnya : wahyu dan ilham seperti Nabi Khidir.lelaki itu berkata lagi : oleh itu tidaklah ia terhenti kepada engkau sahaja, setiap orang boleh mendakwa dia menerima wahyu dan ilham sepetimana engkau mendakwanya.

Lelaki itu berkata kepadanya lagi :sesungguhnya bertawasul itu telah sepakat ahli sunnah sehinggakan ibnu Taimiyah telah menyebut padanya ada dua cara dan tidak menyebut yang melakukanya itu kafir.Golongan Rafidhah ,khawarij dan ahli-ahli bida’ah semuanya berkata sahnya bertawassul dengan Rasulullah s.a.w,maka tidak ada jalan bagi engkau untuk mengkafirkan sama sekali. Muhammad Bin Abdul Wahhab telah berkata kepadanya :sesungguhnya Saidina Omar r.a telah bermohon hujan dengan bertawassul kapada Abbas r.a.mengapa ia tidak bertawassul dengan Rasulullah s.a.w.? . maksud Muhammad Bin Abdul Wahhab dengan hujah yang demikian ialah menyatakan Abbas r.a ketika itu masih hidup sedangkan Rasulullah telah wafat dan tidak boleh bertawassul denganya.lelaki itu berkata kepadanya : ini adalah hujah atas dirimu.ini kerana Saidina Omar r.a bertassul kepada Abbas r.a sebagai memberitahu orang ramai bahawa sah nya bertawassul dengan selain Nabi Muhammad s.a.w dan sebagaimana engkau berhujah dengan permohonan hujan Saidina Omar dengan bertawassul kepada Abbas r.a,dan bahawasanyalah saidina Omar yang meriwayatkan hadis bertawassulnya Nabi Adam a.s dengan Nabi Muhammad s.a.w sebelum baginda dijadikan.oleh itu bertawassul dengan Nabi Muhammad adalah maklum pada saidina Omar dan lain-lainya.adapun apa yang dikehendaki oleh Omar adalah untuk mengajar orang ramai akan sahnya bertawassul dengan selain Nabi Muhammad s.a.w .maka Muhammad Bin Abdul Wahhab tercengang dan terpegun.

sumber :
Permata Yang Berharga
Hujah Menolak Fahaman Al-Wahhabi