Saturday, April 30, 2011

Exam Sudah Habis , Selamat Tinggal Sahabat

( Kami ni degil sebab orang buat tema baju batik kami pakai baju melayu..
macam pengantin..)

Salam sekalian umat Nabi Muhammad ..

Sahabat-sahabat,semalam merupakan detik terakhir daku berada di bumi insaniah kuin sebagai seorang student..insyallah tak kena ulang paper..amin, dan insyallah semua subjek semester ni dapat yang markah terbaik..tak lupa jugak buat sahabat-sahabat Syariah semester akhir KUIN sesi 2010/2011,semoga hangpa semua dapat kejayaan yang tebaik berdasarkan apa yang dah kita usahakan..amin..

Sahabat2,jom kita renungkan bahawasanya Allah maha menilai setiap apa yang kita usahakan,dan Allah akan bagi setiap apa yang kita mohon kepada Nya dengan syarat diringi dengan amal ( Usaha ) kita..Namun kadang2 kita dah usaha sebaik mungkin tapi kita masih lagi kurang berjaya. Usahlah bersedih wahai teman2 ku.mungkin itu adalah ujian Allah kepada kita ,dia nak lihat sejauh mana kesabaran kita,sejauh mana kuatnya pergantungan kita dengan Nya dan sejauh mana ikhlas nya segala usaha dalam menuntut ilmu atau sebagainya hanya untuk mengharap keredhoan Ilahi..walauapapun terjadi jatuh bangun kita adalah hak milik Allah,cemerlang atau gagal adalah kehendak Allah,so kita kena yakin Allah akan tetap berikan yang terbaik untuk kita satu hari nanti seandainya sudah kita usahakan semampu kita...

Allah berfirman maksudnya " mintalah kepadaku (Allah) nescaya akan Aku maqbulkan "..

Allah berjanji akan maqbulkan doa kita apabila cukup syaratnya, tapi ada juga kekadang diri kita terdetik dalam hati -aku dah usaha tapi tak dapat apa pun -....jeng jeng jenggg...ermmm usah mengeluh saudara ku, cuba kita fikir sejenak,Allah tak pernah zalim terhadap hambanya,pernah tak kita terfikir,kalaulah doa kita atau usaha kita Allah tak maqbulkan sekarang,mungkin agaknya Allah ingin berikan kejayaan atau kebaikkan kepada kita pada masa akan datang, mungkin dalam rezeki kita bila dah bekerjaya,( dapat gaji beso n berkat) bila dah berumah tangga ( dapat suami ancem yang soleh / bini comel yang solehah) ataupun rezeki itu Allah berikan pada anak dan waris-waris kita nanti..alangkah indahnya dan hikmah nya sesuatu tu kalo kita cuba mendalami...Hanya Allah maha Mengetahui..

Panjang lah pulak...hehe.daku ni bukan lah pandai nak berceramah,cuma sekadar meluahkan n berkongsi pemikiran..wallahua'lam..

bila renungkan kembali,sebenarnya Insaniah ni merupakan pilihan terakhir buat toriquljannah selepas menamatkan pengajian di UDM dulu,maklumlah berlagak sangat nak pergi meser tapi Allah tarik nikmat semua tu,dah siap uruskan semua lepastu MOU batal..so tak dapat nak pergi..Namun aturan Allah sebaik-baik aturan,Toriquljannah telah dapat melanjutkan plajaran ke UDM tapi pada ijazah Usuluddin,kecewa lah pada masa tu bila tgk surat tawaran..lepas tu duk mintak pendapat ayah n mak .ayah kata pergi jelah,tapi daku pun cakaplah,nak try telefon Insaniah tanya tentang permohonan .Sekali dapat lah pulak..So pening sekali lagi kepala ni.dipendekan cerita toriquljannah tekad bersama 4 orang teman yang baik sejak dari kusza lagi.Mubarak, Sufian n Wan Suhaidi dan Khairi ( Allahummaftah Alaikum )..

kami berempat ni pergi daftar kat insaniah sebatang kara ,tanpa kehadiran mak ayah alak,pian n ed naik bus . daku dan wakdol naik kereta dari johor kete kesayangan ku (JAR 7629) dari tahun 2 kusza tu lah kereta aku..kereta veteran tahun 83 Nissan Sunny biru..hehehe.( takpelah t kalo dapat first class akak aku nak kuorkan kete kot..hehe ) Dengan kehendak Allah selama 3 tahun daku duk mengaji di Insaniah dan duk menetap di Kedah ni,macam-macam Allah bagi dekat sini,dengan ilmu yang banyak (tapi daku ni ilmu sikit je ),dengan sahabat yang baik,Doktor arab yang ancem-ancem hehehe...Paling syok sekali dekat kedah nilah tempat mengajar daku erti kesabaran dalam menuggu ikan makan umpan.Pergi mengail dengan ahli bait sampai pukul 3 pagi...Betul kata orang pengalaman tak boleh di jual beli..

Semalam tanggal 29 April 2011 telah berakhir nya pengajian toriquljannah di Insaniah..sekejap masa berlalu pergi..sedih, duka ,pilu semua ada..nak tinggalkan kawan2 rapat,tingalkan persatuan dan tingalkan segalanya tuttttt...hehehe.

(Malam Dinner Syariah 4 ..camat tinggal sahabat)

Namun , setiap segalanya mempunyai hikmah yang hanya Allah maha mengetahui..Buat sahabat-sahabat yang mengenali diri ini di KUIN..ampun maaf dipinta zahir dan batin,segala salah silap , kekurangan dalam apa keadaan sekalipun dalam handel program ke,dekat dalam kelas , dekat luar kelas ke, diri ini pohon berjuta kemaafan ( maklumlah orang kata kita ni tegas hehe )..Buat semua , Ketahuilah saat yang indah dan pahit bersama kalian itu tak kan datang kembali ,ianya hanya sekali ,tetapi percayalah andai kita tidak dapat bertemu didunia Allah ini,kita akan tetap bertemu di Akhirat nanti...salam kemaafan dan salam perjuangan .semoga kita najah dengan sebaiknya dan bertemu di Konvokesyen nanti..amin(bagi ana bunga ehh..hehe)

Friday, April 15, 2011

Macamana Ending Nyawa Kita Nanti


Sahabat sekalian...
jom kita rojer video ni, bagi siapa yang dah tengok tu ,tak salah pun kita tengok banyak kali,sebab mengingati mati tu kan ibadah..lagi dekat kita dengan Allah mudah-mudahan..



Alakullihal, teramat benarlah firman Allah yang membwa maksud ( setiap umat tu ada ketetapan matinya..bila tiba saat ajalnya, maka tidak akan dilewatkan dan tidak akan diawalkan akan dia )

Allahumm tim alaina bi husnil khotimah, wa la tahtim alaina bisu'il khotimah..amin

Wallahua'lam

8 Kesilapan Wanita ketika Bertudung

(hihi...tudung ke cengkerang ni? ni kalo lalu depan polis naik moto msti tak kena saman sebb dah mcm halmet..hahaha)

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR.” (an-Nur: 31)

Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut ‘juyub’ kata jama’ (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.

Sabda Rasulullah s.a.w dalam hadis baginda:Maksudnya:

1- “Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mau menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.”


2-“Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu kata beliau: Bersabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam: ‘Dua golongan daripada Ahli Neraka yang belum pernah aku melihatnya (wujud) iaitulah: Kaum yang bersama mereka itu cemeti-cemeti seperti ekor lembu, memukul manusia, dan kaum wanita yang bertutup tetapi telanjang, mereka itu mengajak manusia menjauhi perintah Allah dan mereka sendiri menjauhi perintah Allah, kepala mereka seakan-akan bongol-bongol unta yang senget, mereka ini (dua golongan ini) tidak masuk ke syurga dan tidak pula mendapat baunya sedangkan baunya dapat dihidu dari jarak sekian..sekain..” [Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dalam al-Kubra, dan al-Tabrani dalam Mukjam al-Awsat].

3- “Wanita itu adalah aurat, apabila dia keluar (daripada rumahnya) maka syaitan akan menghiasnya”. [al-Tarmizi, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban, al-Bazzar, al-Tabrani dalam al-Awsat dan al-Kabir, hadis ini sahih].

Wanita memang merupakan pasangan lelaki dan lelaki merupakan pasangan bagi wanita. Ah, biasalah. Orang kata, itu lumrah alam. Bagi agama kita, terdapat pantang larang dan juga panduan yang perlu kita ikut dan pandu semasa hidup didunia. Kemudian, dalam agama kita kata juga ada mengatakan wanita merupakan golongan yang patut memelihara auratnya. Terdapat kira – kira 13 aurat wanita yang perlu dijaga dan salah satunya adalah dengan memakai tudung.

Kita di Malaysia ni kalau orang kata orang Melayu, mesti beragama Islam dan majoriti orang Islam di Malaysia bertudung. Walaubagaimanapon, bila dah ramai bertudung dan pelbagai jenis tudung serta fesyen ketika bertudung, terdapat banyak la kesalahan yang dilakukan oleh si pemakai tudung. Apa dia? Ni haa :

KESALAHAN PERTAMA :Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

Kalau anda anggap bertudung ialah hanya satu sahaja aurat, bahaya ni. Teruk la kalau anda ditahap ini. Balik kena mengaji dengan guru agama dan kalau dah malu sangat, google je apa yang berkaitan dengan aurat wanita. Berlambak – lambak pakcik google boleh tolong, ok?

KESALAHAN KEDUA :Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.

Gila banyak beb perempuan macam ni bila keluar berjalan. Erm, diorang tak tahu ke yang aurat tu bukannya pakai tudung sahaja. ermm takpelah moga2 diberi hidayah

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

Alah, ini la yang dikatakan FESYEN.. Mana anggun kalau tak pakai kain yang tak terbelah. Nanti orang kata macam pakai kain batik pulak.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ˜menggoda’.

Yah, ini FESYEN lagi. Apa la kena dengan dia tu. Kalau dah pakai tudung, bagus la tutup kepala, abes tu dia pegi ketat tang lain. Kalau macam tu, tak guna la nak tutup aurat. Bahaya la macam ni, nanti laki yang bernafsu tinggi diluar akan pandang semacam je kat dia.

Jangan gaduh dan kecoh pula orang duk ushar je kat dia.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

Oh, ini ada FESYEN bertudung jugak. Kalau aku, aku akan cakap itu tudung segera. Yela, pakai macam tak sempurna jer. Pakai la elok – elok, baru manis dipandang. Satu lagi, kalau pakai tudung, rambut terkeluar pon macam dah tak guna pakai tudung. Ermm.. ataupun saja nak menayang jambul yang berwarna?

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

Ni satu haru. Aku tak mau nak komen la pasal ni. Masing – masing dah berumur dan berpengetahuan pasal bab aurat dan agama. So, tak guna kalau tegur si pemakai kalau dia masih lagi berdegil tak pakai tudung ketika berada di luar dari pejabat / sekolah / kelas.Biasanya, orang macam tu dia terpaksa memakai tudung disebabkan peraturan dan juga nak jaga imej di pejabat / kelas / sekolah.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

Dah jadi trend sekarang. Dulu tak macam ni, sekarang kalau pegi je mana – mana, mesti pemakai tudung akan tarik tudung tu ke belakang. Apa tujuan bertudung tu ek?

Tak sempurna pula lihat si pemakai kalau buat macam ni. Satu lagi, oleh disebabkan ia menampakkan lagi ‘bentuk’ didada tu ia akan jadi tarikan orang ramai untuk melihatnya. Betul punya cakap ni.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Ya, ini satu lagi orang cakap FESEYEN. Trend bertudung macam setengah org tu dah menjadi kegilaan ramai dengan pelbagai jenis kain tudung yang telah berada di pasaran. Dah la kain chiffon yang dipakai tu nipis gila, nampak habis jambul – jambul di kepala dan juga ada yang jarang tu, telinga dengan tengok pon nampak sah – sah. Apa kes bertudung macam tu?Nak berfesyen, fesyenlah sampai lebam. Tak ada sapa nak halang, tapi ingat juga kita ada garis panduan dalam agama.

http://luthtextile.com/blog/agama/8-kesalahan-wanita-ketika-bertudung

Alakullihal , walaupun ayat si penulis diatas ni agak power, tapi toriquljannah rasa sesuai lah jugak kot sebab memang terlalu bnyak dah yang buat kesilapan mcm yang penulis ni sebut...smpai bila nak berlembut kan?? hehe..pepun kita sama-sama doa agar Allah berikan kita penambahbaikan dalam kehidupan,dan hidayah tu untuk kita semua ..Aminnn..

Nasyid Kata-Kata Imam Syafie Sebelum Meninggal Dan Lirik Arab & Melayu

Inilah Nasyid kata-kata imam Syafie sebelum beliau meninggal, semoga kita dapat mengambil pengajaran serta pedoman . Harap ia terkesan dihati kita semua. InsyaAllah..





Elaika- PadaMU Ya Allah


إلـيــك إلـــه الـخـلـق أرفــــع رغـبـتــي
Kupersembahkan (rintihan) kepadaMu Tuhan seka

lian makhluk akan harapanku

وإن كـنـتُ يــا ذا الـمــن والـجــود مـجـرمـا
Sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang Maha Pemberi dan Maha Pemurah

ولـمــا قـســا قـلـبـي وضـاقــت مـذاهـبــي
Bilamana keras hatiku dan terasa sempit perjalananku

جـعـلـت الـرجــا مـنــي لـعـفـوك سـلـمــا
Kujadikan rayuan (rintihan) daripadaku sebagai jalan untuk mengharapkan keampunanMu

فـمـا زلــتَ ذا عـفـو عــن الـذنـب لــم تـزل
Bilamana Engkau yang memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini


تــجــود و تـعــفــو مــنـــة وتـكــرمــا
KurniaanMu dan keampunanMu adalah merupakan rahmat dan kemuliaan

ألــســت الــــذي غـذيـتـنـي وهـديـتـنــي
Bukankah Engkau yang memberi aku makan serta hidayah kepadaku

ولا زلــــت مـنـانــا عــلـــيّ ومـنـعـمــا
Dan janganlah Engkau hapuskan kurniaan anugerah dan ni'mat itu kepadaku (walaupun aku seorang yang sentiasa berdosa)

عـسـى مــن لــه الإحـســان يـغـفـر زلـتــي
Semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan

kesalahanku

ويـسـتــر أوزاري ومــــا قــــد تـقــدمــا
Dan menutup dosa-dosaku serta setiap perkara yang telah lalu

فــإن تـعـف عـنــي تـعــف عـــن مـتـمـرد
Sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

ظــلــوم غــشــوم لا يــزايـــل مـأتــمــا
kezaliman, penganiayaan yang tak akan terhapus di hari berhimpun kesedihan

و إن تنـتـقـم مــنــي فـلـســت بــآيــس

Namun jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa

ولـــو أدخـلــوا نـفـسـي بـجــرم جـهـنـمـا
Sekalipun dosa-dosaku itu akan memasukkan diriku ke dalam neraka

فصيـحـا إذا مــا كــان فـــي ذكـــر ربـــه
Dia adalah seorang yang fasih ketika menyebut/mengingati Rabbnya

وفيما سواه في الورى كان أعجما
Dan bilamana dia bersama selain tuhannya di dunia ini dia membisu


يـقــول: حبـيـبـي أنـــت سـؤلــي وبغـيـتـي

Dia (Rasulullah SAW) berkata: Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap

كـفــى بـــك للـراجـيـن ســـؤلا ومـغـنـمـا
Cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan memohon

أصـــــون ودادي أن يـدنــســه الـــهـــوى
Ku pelihara kasihku yang dicemari nafsu

وأحــفــظ عــهــد الــحـــب أن يـتـثـلـمـا
Dan ku jaga janji kasih yang telah tercalar

فـفـي يقظـتـي شــوق وفــي غـفـوتـي مـنــى
Di saat ku jaga, aku rindu, dan di saat ku lelap aku berharap

تــلاحــق خــطــوي نــشــوة وتـرنــمــا
Mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang

فـجـرمـي عـظـيـم مـــن قـديــم وحــــادث

Sesungguhnya dosaku adalah besar sejak dulu dan kini

وعـفــوك يـأتــي الـعـبـد أعـلــى وأجـسـمـا
Namun (ku tahu) keampunanmu yang mendatangi hamba adalah lebih besar (agung) dan lebih mulia

Kisah Imam Syafie Menuntut Ilmu



Imam Shafie merupakan salah seorang Imam Mazhab yang empat. Imam Syafie bernama Muhammad bin Idris. Salasilah keturunan beliau adalah Muhammad bin Idris bin Abbas bin Usman bin Syafie bin Saib bin Abdul Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf. Keturunan beliau bertemu dengan keturunan Nabi Muhammad SAW pada datuk Nabi Muhammad yang ketiga iaitu Abdul Manaf.

Beliau dilahirkan di Ghazzah , nama sebuah kampung yang termasuk daerah Palestin, pada bulan Rejab 150 H atau 767 Masehi. Tempat asal ayah dan bonda beliau ialah di Kota Makkah. Imam Syafie lahir di Palestin kerana ketika itu bondanya pergi ke daerah itu demi keperluan penting. Namun di dalam perjalanan menuju Palestin tersebut ayahnya meninggal dunia, sementara Imam Syafie masih dalam kandungan ibunya. Setelah berumur dua tahun baru Imam Syafie dan ibunya kembali ke Kota Makkah.

Ketika berumur 9 tahun beliau telah hafal Al-Quran 30 juz. Umur 19 tahun telah mengerti isi kitab Al-Muwatha’, karangan Imam Malik, tidak lama kemudian Al-Muwatha’ telah dihafalnya. Kitab Al-Muwatha’ tersebut berisi hadith-hadith Rasulullah SAW, yang dihimpun oleh Imam Malik.

Kerana kecerdasannya pada umur 15 tahun beliau telah diizinkan memberi fatwa di hadapan masyarakat dan menjawat sebagai guru besar ilmu hadith serta menjadi mufti dalam Masjidil Haram di Makkah.

Ketika berumur 20 tahun beliau pergi belajar ke tempat Imam Malik di Madinah, setelah itu beliau ke Iraq, Parsi dan akhirnya kembali ke Madinah. Dalam usia 29 tahun beliau pergi ke Yaman untuk menuntut ilmu pengetahuan.

Tentang ketaatan beliau dalam beribadah kepada Allah diceritakan bahawa setiap malam beliau membagi malam itu kepada tiga bahagian. Sepertiga malam beliau gunakan kewajipan sebagai manusia yang mempunyai keluarga, sepertiga malam untuk solat dan zikir dan sepertiga lagi untuk tidur.

Beliau merupakan seorang yang sangat mencintai ilmu. Lantaran itu, pada satu hari beliau meminta izin daripada ibunya untuk keluar menuntut ilmu ke Madinah. Ia merupakan kali pertama Imam Shafie keluar daripada tempat kelahirannya, Makkah dan mengembara untuk meluaskan ilmu.

Apabila tiba di Madinah, beliau terus menuju ke Masjid Nabawi dan menunaikan solat sunat dua rakaat. Setelah selesai solat, beliau terpandang satu Majlis ilmu yang disampaikan oleh seseorang yang sangat hebat dalam masjid tersebut. Orang tersebut sedang bersyarah di hadapan begitu ramai anak-anak muda yang kesemuanya khusyuk mendengarnya. Orang itu ialah Imam Malik yang sedang mengajar murid-muridnya tentang hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Dengan langkah yang tertib, Imam Shafie terus menuju ke tempat Imam Malik dan duduk bersama murid-murid beliau. Imam Shafie lantas mengambil sebatang lidi lalu membasahkannya dengan air liur. Beliau menulis segala apa yang diajar oleh Imam Malik tersebut di atas tapak tangannya. Tanpa di sedari, Imam Malik memerhati segala tingkah lakunya.

Selesai pengajian, Imam Malik pun memanggil Imam Shafie untuk menegur beliau. Sangkanya Imam Shafie berbuat perkara kurang sopan ketika belajar. Imam Malik bertanya kepada Imam Shafie, “Apakah kamu berasal dari Makkah”. Jawab Imam Shafie, “Benar”. Imam Malik kemudian bertanya, “Mengapakah engkau bermain-main dengan lidi dan air liurmu semasa aku sedang mengajar?”. Jawab Imam Shafie, “Maaf tuan. Sebenarnya saya tidak bermain-main. Oleh kerana saya tidak ada kertas dan pena, segala yang tuan ajar saya tulis di atas tapak tangan saya dengan menggunakan lidi dan air liur untuk saya menghafalnya”.

Apabila Imam Malik membelek-belek tangan Imam Shafie, beliau tidak menjumpai sebarang tulisan pun. Beliau terus berkata, “Tetapi kenapa tapak tangan engkau ni kosong sahaja”.

Kata Imam Shafie, “Benar tuan. Namun demikian tuan, saya telah pun menghafal semua hadis-hadis yang tuan riwayatkan itu”.

Setelah beliau disuruh membaca apa yang dihafalnya, Imam Malik mendapati tidak ada satu hadis yang tinggal daripada 20 hadis yang diajar hari itu. Perkara yang aneh ini belum pernah terjadi sebelumnya. Imam Malik begitu tertarik hati dengan kebijaksanaannya. Semenjak peristiwa itu, Imam Shafie dijemput untuk menetap di rumah Imam Malik sebagai tetamu sekali gus menuntut ilmu dengan Imam Malik. Selama 18 bulan Imam Shafie berguru dengan Imam Malik. Hatinya yang terang memudahkan beliau memahami dan menghafal kitab al-Muwatta’. Sehingga akhirnya, murid kesayangan Imam Malik ini sering diberi penghormatan bersyarah dan mengajar murid-murid yang lain.

Pengajaran:

1.Diperhatikan kehadiran Imam Shafie yang sedikit lewat dalam majlis ilmu Imam Malik telah sedikit sebanyak mengganggu perhatian Imam Malik untuk menyampaikan ilmu sepenuhnya. Lantaran itu, dalam menuntut ilmu sebaik-baiknya biarlah berada di dalam majlis seawal mungkin dan tepat pada masanya kerana sesungguhnya ilmu itu ditunggu dan bukannya menunggu. Hal ini juga dapat mengelak daripada penyampai ilmu dan penerima ilmu yang berada dalam majlis merasa terganggu dengan keterlewatan kita itu.

2. Dalam majlis ilmu, tumpuan perhatian yang sepenuhnya perlu diberikan kepada penyampaian ilmu. Apa sahaja perlakuan yang tidak berkaitan seharusnya dielakkan. Perlakuan Imam Shafie sahaja yang sedang mencatat isi pengajaran kuliah Imam Malik dengan menggunakan lidi dan air liur di atas tapak tangan pun sudah begitu mengganggu tumpuan Imam Malik untuk mengajar apatah lagi sekiranya ada anak-anak murid yang bercakap-cakap atau melakukan hal-hal lain yang tidak berkaitan semasa pengajaran.

3. Seorang pendidik yang baik akan mengenal pasti kebolehan dan keistimewaan anak muridnya dalam mendidik, agar dengan itu proses pendidikan dapat dilakukan dengan tepat, sesuai dengan kebolehan dan keupayaan murid tersebut. Menyedari kemampuan dan keistimewaan Imam Shafie, Imam Malik terus mengajak Imam Shafie ke rumah beliau untuk terus dididik dan dipertajamkan kebolehannya sehingga akhirnya ilmu tersebut dapat dimanfaatkan untuk kebaikan umat.


Nasihat Imam Syafie

Imam al-Syafie tokoh ilmuan yang terkenal dengan ketekunan dalam menuntut ilmu, penegak sunnah, penegak kebenaran dan imam besar dalam bidang fekah. Beliau banyak meninggalkan kata-kata nasihat yang boleh dijadikan panduan kepada para pelajar. Antaranya ialah :

1. Imam al-Syafie pernah bersyair:

Aku mengadukan kepada Waki’ (guru beliau) tentang buruknya hafalan
Maka beliau membimbingku untuk meninggalkan perbuatan maksiat
Dan berkata, ‘Ketahuilah bahwa ilmu adalah cahaya
Dan cahaya Allah tidak diberikan kepada pelaku maksiat’

2.Beliau Berkata :

Barangsiapa ingin agar Allah membukakan hatinya atau meneranginya, maka dia harus meninggalkan pembicaraan yang tidak bermanfaat, meninggalkan dosa-dosa, menghindari perbuatan-perbuatan maksiat dan menyembunyikan amalan yang dikerjakan antara dia dan Allah. Jika dia mengerjakan hal tersebut, maka Allah akan membukakan ilmu baginya yang akan menyibukkan dia dari yang lainnya. Sesungguhnya dalam kematian terdapat perkara yang menyibukkan.”

Antara pengajaran yang boleh diambil daripada nasihat Imam al-Syafie ialah :

1. Menghindari maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akan dapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.

2. Meninggalkan percakapan atau aktiviti-aktiviti yang sia-sia. Sesungguhnya masa itu amat berharga bagi seorang pelajar.

3. Melakukan amalan-alaman sunat secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun. Ini antara cara untuk ikhlas dalam beramal soleh.

4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.

5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.

Wednesday, April 13, 2011

Mengapa Lama menyepi

( Toriquljannah datang lagi..hihi )


salam satu islam..huhuhuhu...gembiranya nya dapat juga ambil masa untuk menekan keybord untuk menyoretkan apa yang lama tak dicoretkan dalam blog ku ini...pertama skali thank you Allah n Alhamdulillah sangat2 sebab semuanya sudah hampir selesai..

Sebenarnya bukan tak nak kongsi apa-apa kat blog ni,tapi taklif banyak diluar sana dalam menghabiskan sisa2 di KUIN ni..hihi(mcm sisa toksid je )

Sekarang ni bru je lepas hbis syafawi Quran..Alhamdulillah nmpak mcm ok ,tapi ntahlahh,bak kata orang portugis tawakal jelahh..ermm kat kesempatan ni ingin toriquljannah nak kongsi sikit apa yang diri ni duk buat selama 3 bulan tak mencoretkan apa-apa dalam blog ni.

Pertama..
toriquljannah telah ditaklifkan untuk menjadi pengarah program Deligasi Umara' anjuran Syariah tahun 4 KUIN dan Persatuan Kuliah Syariah KUIN pada 13- 15 mac yang lalu.
kita orang duk buat program ni bersama 110 orng peserta ke tempat-tempay yang sesuai dengan kuliah kita orang .kita orang pergi zooo..hehehe.tak ar.kami pergi ke JAKIM ,Jabatan Kehakiman , INFAD dan Ikim..Alhamdulillah , dengan buat persedian hampir sebulan setengah program Deligasi ni dapt dilaksanakan pada tarikh yang ditetapkan..terima kasih kepada semua AJK dan peserta ..dan maaf atas segala kekurangan sepanjang program..

( Nilah kad kami..cakaplah cantik..hihi )

( Hah ni bas no 2.sekali banyak dah baju bergantung , mcm mangsa tsunami tokyo je..hehe. cuba tgk sape yang pakai songkok mcm dak nakal tu?hihi..)

( Nigambar peserta laki-laki seramai 45 orang bersama guru pengiring ,ustaz saat dan ustaz fauzi)

(Ni pulak gambar pesertam Muslimat ,ramai tak muat kamera..hihi,jgn marah )

( Ni kira antara orang2 penting dan orang yang buat-buat penting ..hihi..)

Kedua: Progam Persatuan Syarie' pulak

Dalam minggu lepas dan 2 minggu lepas sibuk pulak dengan meting persatuan Syarie' .antara agenda dia untuk mengangkat exco baru dan membuang exco lama macm ana ni..hihi..untuk pengetahuan semau sedara mara yang baca blog ni,Persatuan Syariah Kuin bru je ditubuhkan secara halal pada semester lepas dan disahkan oleh HEP.sebelum ni kita semua ni kira tak ada persatuan dan klo ada pun persatuan syariah yang tak brape nak halal kot...hihi..ala kulli hal,alhamdulillah ,dengan berkat dan izin yang esa, kami barisan pimpinan persatuan yang pertama ni telah pun berjaya mendaftarkan Syariah sebagai sebuah persatuan di Insaniah dengan diberi nama Syari'...tepuk lahh sikit..hehe .pepun terima kasih kepada ustaz aznan atau nama manja abg nan alhafiz sbgai presiden dan bakal menjadi suami tak lama lagi,begitu juga kepda sahabat sof kepimpinan Syarie' generasi pertama.semoga Allah berikan kita balasan atas segalanya.amin.ingat tau sahabat sekalian,kita tolong Orang, insyallah ,Allah bantu kita.

Kepada adik2 yang bru dilantik menjadi Exco secra rasmi yang mana telah dilantik melalui jalan pilhanraya kelas tu ,diharap dapat jalankan kerja dengan baik n sungguh2 dan yang penting sila imbangkan penglibatan persatuan kamu tu dengan pelajaran,tasmik pergi,kelas pergi , mesyuarat pergi maka diri pun diberkati.Setelah selesai semua mengenai persatuan kami exco-exco persatuan buat lah sikit jamuan mkn malam orng kampung ana pagil dinner di restora LaRaseh di taman rimba..jom ronda pic kami...

( Sembang aje sementara tunggu majlis mula )


( nilah dinner kami, lepas baca doa terus makan ..sayng mknn bnyak tapi rami exco yg tak datang )
( Nilah muka exco yang hadir..Mekasih semua-semua )

Ermm nilah serba sedikit kerja-kerja ku yang membuatkan daku menyibukkan diri...hihi.pepun semoga diberkati.seterusnya ,salam peperiksaan buat sahabat n sedara mara di KUIN tu.bitaufiq wanajahh..amin.
Hah buat pesanan n coretan terakhrir , toriquljannah suka ar nak ucapkan selamat pengantin baru kepada bakal-bakal pengantin baru jengg..jengg ..jenggg..ustaz aznan,ustaz muaz ustaz faizul..barakallahu lakuma aminn...ustaz toriq masih blur lagi hihi..pepun semoga semua berjalan dengan lancar dari mula kamu disatu kan hingga akhir hayat ..amin..hah g stu t kalo dapt baby bagi ar nama mohd toriq,mcm arab gitu..hahaha...

sekian ,maaf semua dan Wallahualam dan wasalam..