Glitter Words

Friday, November 19, 2010

Pandangan : Mengenai Penetapan Aidiladha


sekilas pandangan toriquljannah ...

salam satu malaysia,

jeng,jeng jeng....apa macam sahabat sekalian..sebenarnya perkara penetapan tarikh aidiladha ni sangatlah penting buat masyarakat islam.sepertimana yang kita tahu hari raya aidiladha pada kali ini berbeza dengan sambutan aidiladha di Makkah.Sedangkan bagi Hari Raya Aidiladha ini seharusnya kita tidak boleh selisih dengan Makkah kerana ibadah Haji itu jelas dan boleh dilihat dengan akal , contohnya bila jemaah haji wukuf ,bila jemaah haji melontar dan sebagainya ,semua itu adalah jelas.ini berbeza dengan penetapan hari raya aidilfitri

Saudara sekalian, Mereka di Makkah telah wukuf pada hari isnin 15 hb November 2010 dan seterusnya telah menyambut aidiladha yang jatuh pada 10 zulhijjah bersamaam 16 hb November 2010.Namun ulama yang nak sangat membantu membela nasib pemimpin yang disayangi dijabatan tertentu di negara ini telah menetapkan raya aidiladha jatuh pada hari rabu 17 November 2010 lewat satu hari lebih
daripada Makkah ( malaysia awal 5 jam dari Saudi )..sebenarnya , bukan lah aidiladha ni kita duk sibuk nak beraya je,tapi kita akan melibatkan banyak sangat hukum yang terkesan dari penetapan tarikh hari raya aidiladha yang jatuh pada 10 Zulhijjah setiap tahun . jom kita lihat..

- hari yang haram puasa menurut jumhur ulama islam ada lima.1) raya aidilfitri (2)raya aidiladha 10 zulhijjah (3,4,5) 3 Hari tasryik 11,12,13 Zulhijjah.

- umat islam juga disunatkan berpuasa pada hari arafah iaitu 9 zulhijjah setiap tahun.

- Hari yang disuruh untuk melakukan korban iaitu pada hari raya aidiladha dan hari Tasryik 10,11,12,13 Zulhijjah.

daripada 3 hukum yang thabit ini dapatlah kita buat rumusan daripada perbezaan tarikh antara kita dengan Makkah seperti berikut..:

- sekiranya umat islam yang ingin melakukan puasa sunat arafah iaitu pada 9 zulhijjah dimalaysia menjadi haram disebabkan dimakkah telah pun menyambut hari raya aidiladha dan telah pun masuk 10 zulhijjah yang mana merupakan hari haram berpuasa.

- bagaimana pula dengan tarikh untuk melakukan ibadah korban ? ini berikutan hari tasyrik kita dan makkah berbeza satu hari lebih lewat .Bagaimana dengan orang yang melakukan korban pada 13 zulhijjah sedangkan dimakkah hari tasryik sudah pun berakhir? bagaimana dengan ibadah korban yang dilakukan??

Entahlahh , bagi toriquljannah kita selaku masyarakat islam dimalaysia ni yang tidak berhak untuk menyuarakan pendapat kita telah jatuh sebagai yang digelar orang awam yang mana segala hukum atau ijtihad yang dilakukan dalam negara kita berpandu kepada orang yang di izinkan KERAJAAN untuk buat keputusan..so andailah mereka ambil mudah dengan perkara tersebut maka natijah nya yang boleh kita kata dekat mereka dan permerintah ( Jawablah Kamu Esok-esok didepan ALLAH ) . sesunguhnya amatlah berat jadi pemimpin apatah lagi pemimpin yang awal-awal lagi telah menolak Islam..

Wallahua'lam, sekadar pandangan..

No comments:

Post a Comment