Friday, July 8, 2011

Sukar Nya Kalau Terlalu Sayang


salam semua-semua..semoga Allah mengampunkan dosa kita sebagai umat islam yang sentiasaa dalam kesilapann..amin.semua orang bersalah,semua orang berdosa,semua orang pernah merasa menyesal dan semua orang pernah merasai kecewa..hakikatnya adalah kerana sayang..

Sayang dan kasih untuk Allah adalah yang terrrrbaikk dan selamanya.Itulah janji kita bilamana kita baca doa iftitah dalm setiap solat .sesunguhnya,solatku,ibadatku,hidup ku,dan matiku semuanya hanya untuk Mu ya Allah..

Namun kita sedari bahawasanya Allah telah menjadikan semua makhluk dialam ini berpasangan.si jantan dengan si betina,si lelaki dengan perempuan..Indah terlalu indah..maklumlah kalau dah sayang dan kasih semua sangup diberi.semua benda nak dikongsi,dan semua perkara hendak dirasai bersama,masa tulah saat di dunia yang kononya paling manis..u jump i jump...hehe.

itulah keindahan kasih sayang,seorang suami yang kasih akan isteri ,seorang sahabat yang kasihkan sahabat yang lain dan seorang yang dalam percintaan akan cuba mengasihi kekasihnya.ini sememangnya hakikat..

Namun,setelah hidup di alam pekerjaan yang dirasai setiap hari,hakikat kasih sayang serta fitrah cinta mencintai itu makin hari makin entah kemana,kadang-kadang si suami buat hal,kadang-kadang si isteri buat hal..apa yang lebih menyayat hati sekarng ni kadang-kadang kaum adam terus dimain-mainkan dengan ketidakjujuran si isteri..kalo dulu kita rajin dengar suami main kayu tiga,tapi sekarng macam hampir nak terbalik,kadang-kadang bukan setakat si isteri main kayu tiga tapi tak terkira kayunyaa..entahlah akhir zaman.

Apa yang lebih menyedihkan,bila kasih dan sayang serta kepercayaan yang tinggi pihak suami atau lelaki telah cuba beri kepada si isteri diperkotak katikan..kesian si lelaki ni,terus terperangkap dalam dilema.kadang-kadang ada yang kata saya terlalu sayangkan dia,saya tak buleh ceraikan atau lepaskan dia..Allahurabbi,betapa kasihnya manusia kepada manusia.tulah fitrah,kita mungkin tak merasai tapi bagi mereka umpama diluah mati emak ditelan mati anak , so terpaksa lah dikemam.namun apabila dikemam, buat si suami,sangupkah kita membiarkan isteri-isteri kita yang kita ikat kasih nya dengan ikatan pernikahan yang ikhlas kerana Allah itu terus hidung didalam maksiat? hal ini terlalu menyedihkan...bagi yang meluahkan dekat saya,saya cuma cakap usha dan doa,mintak jalan yang terbaik.bagi peluang dan kalo tidak mampu lage kita lepaskan dengan jalan yang elok.

itulahh,kadang-kadang agak susah bila dah terlalu menyangi seorang hamba,tapi apakan daya,kita sedekit pun tak mengetahui tentang masa depan,apa yang kita sangkakan kejujuran yang kita bagi kepada dia dan kasih sayang sudah cukup untuk dia pelihara hubungan dan cinta kita..akhir zaman, semuanya terlalu mudah,hubungan tanpa batasan yang digunakan dengan cara yang salah,lama kelamaan bukan setakat hancur sebuah istitusi kekeluargaan bahkan satu hari akan hancur sebuah nilai2 keislaman.

Akhirnya, biarlah kasih sayng kita kepada Makhluk itu kita serahkan dekat Ilahi kerana dia maha mengetahui kejujuran,keikhlasan dan segalnya di dalam setiap hati hambanya.selaku hamba dan manusia biasa,kita sering lupa dan kadang teringkar dalam janji kita untuk mentaati Allah apatah lagi dengan janji kita yang kita cuba taburkan kepada sesama manusia lagilah banyak yang kita ingkari..

Semoga segala yang berlalu kita jadikan pengalaman dan pengajaran agar kita tidak tersilap buat selamnya dan terus jatuh didalam kemurkaan Allah.Astaghfirullah...wallahualam.wasalam

1 comment:

  1. semoga kita semua sentiasa muhasabah hati kalau ada tersimpan jurang yang salah cepat2 dileraikan.^^ entri yg terbaik...salam mahabbah dari cik as.

    ReplyDelete