Tuesday, January 19, 2010

Mensyukuri Nikmat Umur


Salam buat sekalian pembaca budiman.semoga apa yang ditulis ini dapat menjadikan kita sentiasa terus dan kekal dalam nikmat iman dan islam,insyallah.Seterusnya saya mengajak diri ini dan sahabat sekalian agar kita sama-sama bertakwa kepada Allah robul jalil yang mana takwa dalam erti kata melaksanakan segala perintah nya dan meningalkan segala larangan nya dan mudah-mudahan ianya dapat menambahkan lagi rasa syukur atas segala nikmat kurnian Allah yang tidak terhitung banyaknya.

Allah sentiasa mencurahkan nikmat nya kepada kita hambaya dalam berbagai-bagai nikmat yang mana tidak dikira kurniaan nikmat itu kepada hambanya yang soleh atau tidak dan seterusnya nikmat tersebut itu tadi tidak dapat dihitung banyaknya.Walaupun kita jadikan air dilautan sebagai tinta dan segala ranting dan batang kayu menjadi penanya masih lagi tidak dapat dihitung jumlah nikmat Allah yang kita gunakan setiap hari,mulai dari terbit nya matahari sehingga terbenamnya.

Dalam hal ini Allah berfirman,

Ertinya: dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah nescaya kamu sesekali tidak dapat menentukan jumlahnya. (An-nahlu : 18 )

Sahabat ku sekalian,sungguh benar Firman Allah itu,andaikata kita ingin menghitung satu persatu segala nikmat Allah keatas kita samada yang telah menjadi makanan kita dari sejak kecil atau sebagainya rasanya terlalu sukar.bahkan setelah dikurniakan Allah nikmat yang banyak tersebut manusia sering kali atau terlalu mudah untuk melupakan Allah bahkan segala nikmat yang diberikan itu dijadikan sebagai alat untuk membelakangi Allah..nauzubillah.

Saudara ku sekalian,diantara sekian banyak nikmat yang Allah berikan kepada kita antara nya ialah nikmat umur dan usia yang masih lagi kita pakai sampai hari ini.umur yang dikurniakan kepada kita hari ini adalah sebuah nikmat yang terlalu besar dan paling tinggi nilai harganya ,tidak dapat kita nilai harganya dengan emas yang berbukit dan wang yang berjuta.

Oleh yang demikian,umur yang Allah beri kepada kita sebagai pinjaman ini yang ianya berterusan sampai sekarang perlulah kita ushakan untuk melakukan kebaikan,mencari dan mengharap keredhaanya dengan maksud kita sentiasa bersedia dalam menegakkan hukum-hukum syariat Allah disamping tidak kita lupa segala amal soleh dan kebajikan kiita itu kita letakakan diatasnya niat semata-mata ikhlas kerana Ilahi.

Sahabat sekali,sebenarnya dalam tidak kita sedari ,semakin bertambah umur kita semakin kita dekat dengan mati,semakin rapat kita dengan tanah tempat yang mana kita dijadikan dan distu jua kita akan dikebumikan.kerna itu hendaklah umur kita yang ada ini kita pergunakan sebaiknya sebelum berpisah nya umur darpada jasad.jangan kita terlewat,jangan pula kita terpedaya dengan kekuatan ,keindahan,kekayaan,kuasa yang besar,pengaruh yang banyak kerana semua itu akan tetap berakhir bila malaikat maut sudah menceraikan roh kita dari badan.

Suka saya membawa satu sabda Nabi Muhammad Saw :

خير الناس من طال عمره و حسن عمله , و شر الناس من طال عمره وساء عمله .

Ertinya: sebaik-baik manusia itu adalah orang yang diberikan Allah umur yang panjang dan umur itu dikerjakan dengan melakukan sebanyak-banyak kebaikkan,dan seburuk-buruk manusia ialah orang yang diberi tuhan umur yang panjang tetapi dia pergunakanya . membuat kejahatan. (Hr .Ahmad)

Saudara sekalian.seharusnya tidak kita umur yang kita gunakan ini akan dipertanggunjawabkan dihadapan Allah.untuk apa umur ini kita pakai,untuk apa ianya kita habis kan,semuanya akan ditanya dimahkamah Allak kelak nanti.

sabda Nabi Muhammad Saw :

لا تزال قدما عبد حتى يسال عن عمره في ما افناه .

Ertinya : Belum lagi habis jejak telapak kaki seorang hamba sehingga kepadanya disoal tentang umurnya kemana dia habisi. (Hr. Tarmizi)

Sebagai akhir penulisan ,marilah kita sama-sama gunakan kesempatan atau saki baki usia kita yang ada ini untuk memperbaiki langkah-langkah kita yang lalu.agar kita mencapai kehidupan yang mulia disisi Allah dan seterusnya mendapat kemenangan di Darain (dunia & akhirat ) Insyallah.



1 comment:

  1. wah! bergaya ko menghabiskan umur kat london...mdh2an jd ibadah :-)

    ReplyDelete