Friday, April 15, 2011

8 Kesilapan Wanita ketika Bertudung

(hihi...tudung ke cengkerang ni? ni kalo lalu depan polis naik moto msti tak kena saman sebb dah mcm halmet..hahaha)

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR.” (an-Nur: 31)

Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut ‘juyub’ kata jama’ (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.

Sabda Rasulullah s.a.w dalam hadis baginda:Maksudnya:

1- “Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mau menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.”


2-“Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu kata beliau: Bersabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam: ‘Dua golongan daripada Ahli Neraka yang belum pernah aku melihatnya (wujud) iaitulah: Kaum yang bersama mereka itu cemeti-cemeti seperti ekor lembu, memukul manusia, dan kaum wanita yang bertutup tetapi telanjang, mereka itu mengajak manusia menjauhi perintah Allah dan mereka sendiri menjauhi perintah Allah, kepala mereka seakan-akan bongol-bongol unta yang senget, mereka ini (dua golongan ini) tidak masuk ke syurga dan tidak pula mendapat baunya sedangkan baunya dapat dihidu dari jarak sekian..sekain..” [Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dalam al-Kubra, dan al-Tabrani dalam Mukjam al-Awsat].

3- “Wanita itu adalah aurat, apabila dia keluar (daripada rumahnya) maka syaitan akan menghiasnya”. [al-Tarmizi, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban, al-Bazzar, al-Tabrani dalam al-Awsat dan al-Kabir, hadis ini sahih].

Wanita memang merupakan pasangan lelaki dan lelaki merupakan pasangan bagi wanita. Ah, biasalah. Orang kata, itu lumrah alam. Bagi agama kita, terdapat pantang larang dan juga panduan yang perlu kita ikut dan pandu semasa hidup didunia. Kemudian, dalam agama kita kata juga ada mengatakan wanita merupakan golongan yang patut memelihara auratnya. Terdapat kira – kira 13 aurat wanita yang perlu dijaga dan salah satunya adalah dengan memakai tudung.

Kita di Malaysia ni kalau orang kata orang Melayu, mesti beragama Islam dan majoriti orang Islam di Malaysia bertudung. Walaubagaimanapon, bila dah ramai bertudung dan pelbagai jenis tudung serta fesyen ketika bertudung, terdapat banyak la kesalahan yang dilakukan oleh si pemakai tudung. Apa dia? Ni haa :

KESALAHAN PERTAMA :Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

Kalau anda anggap bertudung ialah hanya satu sahaja aurat, bahaya ni. Teruk la kalau anda ditahap ini. Balik kena mengaji dengan guru agama dan kalau dah malu sangat, google je apa yang berkaitan dengan aurat wanita. Berlambak – lambak pakcik google boleh tolong, ok?

KESALAHAN KEDUA :Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.

Gila banyak beb perempuan macam ni bila keluar berjalan. Erm, diorang tak tahu ke yang aurat tu bukannya pakai tudung sahaja. ermm takpelah moga2 diberi hidayah

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

Alah, ini la yang dikatakan FESYEN.. Mana anggun kalau tak pakai kain yang tak terbelah. Nanti orang kata macam pakai kain batik pulak.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ˜menggoda’.

Yah, ini FESYEN lagi. Apa la kena dengan dia tu. Kalau dah pakai tudung, bagus la tutup kepala, abes tu dia pegi ketat tang lain. Kalau macam tu, tak guna la nak tutup aurat. Bahaya la macam ni, nanti laki yang bernafsu tinggi diluar akan pandang semacam je kat dia.

Jangan gaduh dan kecoh pula orang duk ushar je kat dia.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

Oh, ini ada FESYEN bertudung jugak. Kalau aku, aku akan cakap itu tudung segera. Yela, pakai macam tak sempurna jer. Pakai la elok – elok, baru manis dipandang. Satu lagi, kalau pakai tudung, rambut terkeluar pon macam dah tak guna pakai tudung. Ermm.. ataupun saja nak menayang jambul yang berwarna?

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

Ni satu haru. Aku tak mau nak komen la pasal ni. Masing – masing dah berumur dan berpengetahuan pasal bab aurat dan agama. So, tak guna kalau tegur si pemakai kalau dia masih lagi berdegil tak pakai tudung ketika berada di luar dari pejabat / sekolah / kelas.Biasanya, orang macam tu dia terpaksa memakai tudung disebabkan peraturan dan juga nak jaga imej di pejabat / kelas / sekolah.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

Dah jadi trend sekarang. Dulu tak macam ni, sekarang kalau pegi je mana – mana, mesti pemakai tudung akan tarik tudung tu ke belakang. Apa tujuan bertudung tu ek?

Tak sempurna pula lihat si pemakai kalau buat macam ni. Satu lagi, oleh disebabkan ia menampakkan lagi ‘bentuk’ didada tu ia akan jadi tarikan orang ramai untuk melihatnya. Betul punya cakap ni.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Ya, ini satu lagi orang cakap FESEYEN. Trend bertudung macam setengah org tu dah menjadi kegilaan ramai dengan pelbagai jenis kain tudung yang telah berada di pasaran. Dah la kain chiffon yang dipakai tu nipis gila, nampak habis jambul – jambul di kepala dan juga ada yang jarang tu, telinga dengan tengok pon nampak sah – sah. Apa kes bertudung macam tu?Nak berfesyen, fesyenlah sampai lebam. Tak ada sapa nak halang, tapi ingat juga kita ada garis panduan dalam agama.

http://luthtextile.com/blog/agama/8-kesalahan-wanita-ketika-bertudung

Alakullihal , walaupun ayat si penulis diatas ni agak power, tapi toriquljannah rasa sesuai lah jugak kot sebab memang terlalu bnyak dah yang buat kesilapan mcm yang penulis ni sebut...smpai bila nak berlembut kan?? hehe..pepun kita sama-sama doa agar Allah berikan kita penambahbaikan dalam kehidupan,dan hidayah tu untuk kita semua ..Aminnn..

No comments:

Post a Comment