Saturday, April 30, 2011

Exam Sudah Habis , Selamat Tinggal Sahabat

( Kami ni degil sebab orang buat tema baju batik kami pakai baju melayu..
macam pengantin..)

Salam sekalian umat Nabi Muhammad ..

Sahabat-sahabat,semalam merupakan detik terakhir daku berada di bumi insaniah kuin sebagai seorang student..insyallah tak kena ulang paper..amin, dan insyallah semua subjek semester ni dapat yang markah terbaik..tak lupa jugak buat sahabat-sahabat Syariah semester akhir KUIN sesi 2010/2011,semoga hangpa semua dapat kejayaan yang tebaik berdasarkan apa yang dah kita usahakan..amin..

Sahabat2,jom kita renungkan bahawasanya Allah maha menilai setiap apa yang kita usahakan,dan Allah akan bagi setiap apa yang kita mohon kepada Nya dengan syarat diringi dengan amal ( Usaha ) kita..Namun kadang2 kita dah usaha sebaik mungkin tapi kita masih lagi kurang berjaya. Usahlah bersedih wahai teman2 ku.mungkin itu adalah ujian Allah kepada kita ,dia nak lihat sejauh mana kesabaran kita,sejauh mana kuatnya pergantungan kita dengan Nya dan sejauh mana ikhlas nya segala usaha dalam menuntut ilmu atau sebagainya hanya untuk mengharap keredhoan Ilahi..walauapapun terjadi jatuh bangun kita adalah hak milik Allah,cemerlang atau gagal adalah kehendak Allah,so kita kena yakin Allah akan tetap berikan yang terbaik untuk kita satu hari nanti seandainya sudah kita usahakan semampu kita...

Allah berfirman maksudnya " mintalah kepadaku (Allah) nescaya akan Aku maqbulkan "..

Allah berjanji akan maqbulkan doa kita apabila cukup syaratnya, tapi ada juga kekadang diri kita terdetik dalam hati -aku dah usaha tapi tak dapat apa pun -....jeng jeng jenggg...ermmm usah mengeluh saudara ku, cuba kita fikir sejenak,Allah tak pernah zalim terhadap hambanya,pernah tak kita terfikir,kalaulah doa kita atau usaha kita Allah tak maqbulkan sekarang,mungkin agaknya Allah ingin berikan kejayaan atau kebaikkan kepada kita pada masa akan datang, mungkin dalam rezeki kita bila dah bekerjaya,( dapat gaji beso n berkat) bila dah berumah tangga ( dapat suami ancem yang soleh / bini comel yang solehah) ataupun rezeki itu Allah berikan pada anak dan waris-waris kita nanti..alangkah indahnya dan hikmah nya sesuatu tu kalo kita cuba mendalami...Hanya Allah maha Mengetahui..

Panjang lah pulak...hehe.daku ni bukan lah pandai nak berceramah,cuma sekadar meluahkan n berkongsi pemikiran..wallahua'lam..

bila renungkan kembali,sebenarnya Insaniah ni merupakan pilihan terakhir buat toriquljannah selepas menamatkan pengajian di UDM dulu,maklumlah berlagak sangat nak pergi meser tapi Allah tarik nikmat semua tu,dah siap uruskan semua lepastu MOU batal..so tak dapat nak pergi..Namun aturan Allah sebaik-baik aturan,Toriquljannah telah dapat melanjutkan plajaran ke UDM tapi pada ijazah Usuluddin,kecewa lah pada masa tu bila tgk surat tawaran..lepas tu duk mintak pendapat ayah n mak .ayah kata pergi jelah,tapi daku pun cakaplah,nak try telefon Insaniah tanya tentang permohonan .Sekali dapat lah pulak..So pening sekali lagi kepala ni.dipendekan cerita toriquljannah tekad bersama 4 orang teman yang baik sejak dari kusza lagi.Mubarak, Sufian n Wan Suhaidi dan Khairi ( Allahummaftah Alaikum )..

kami berempat ni pergi daftar kat insaniah sebatang kara ,tanpa kehadiran mak ayah alak,pian n ed naik bus . daku dan wakdol naik kereta dari johor kete kesayangan ku (JAR 7629) dari tahun 2 kusza tu lah kereta aku..kereta veteran tahun 83 Nissan Sunny biru..hehehe.( takpelah t kalo dapat first class akak aku nak kuorkan kete kot..hehe ) Dengan kehendak Allah selama 3 tahun daku duk mengaji di Insaniah dan duk menetap di Kedah ni,macam-macam Allah bagi dekat sini,dengan ilmu yang banyak (tapi daku ni ilmu sikit je ),dengan sahabat yang baik,Doktor arab yang ancem-ancem hehehe...Paling syok sekali dekat kedah nilah tempat mengajar daku erti kesabaran dalam menuggu ikan makan umpan.Pergi mengail dengan ahli bait sampai pukul 3 pagi...Betul kata orang pengalaman tak boleh di jual beli..

Semalam tanggal 29 April 2011 telah berakhir nya pengajian toriquljannah di Insaniah..sekejap masa berlalu pergi..sedih, duka ,pilu semua ada..nak tinggalkan kawan2 rapat,tingalkan persatuan dan tingalkan segalanya tuttttt...hehehe.

(Malam Dinner Syariah 4 ..camat tinggal sahabat)

Namun , setiap segalanya mempunyai hikmah yang hanya Allah maha mengetahui..Buat sahabat-sahabat yang mengenali diri ini di KUIN..ampun maaf dipinta zahir dan batin,segala salah silap , kekurangan dalam apa keadaan sekalipun dalam handel program ke,dekat dalam kelas , dekat luar kelas ke, diri ini pohon berjuta kemaafan ( maklumlah orang kata kita ni tegas hehe )..Buat semua , Ketahuilah saat yang indah dan pahit bersama kalian itu tak kan datang kembali ,ianya hanya sekali ,tetapi percayalah andai kita tidak dapat bertemu didunia Allah ini,kita akan tetap bertemu di Akhirat nanti...salam kemaafan dan salam perjuangan .semoga kita najah dengan sebaiknya dan bertemu di Konvokesyen nanti..amin(bagi ana bunga ehh..hehe)

No comments:

Post a Comment